Narzędzia:

6–7 kwietnia 2016 r.

08.04.2016

Podczas 14. posiedzenia Senat rozpatrzył 6 ustaw, do 3 wprowadził poprawki. Podjął też 3 uchwały okolicznościowe. Zapoznał się również z informacją ministra spraw zagranicznych na temat nowego porozumienia dla Zjednoczonego Królestwa w ramach Unii Europejskiej. Ponadto Izba nie wyraziła zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności za wykroczenie senatora i dokonała zmian w składach komisji senackich.

Przed przystąpieniem do obrad senatorowie minutą ciszy uczcili pamięć zmarłych: 31 marca 2016 r. Jerzego Chmury, senatora II kadencji, a 5 kwietnia 2016 r. – Zyty Gilowskiej, b. wicepremier, minister finansów, członkini Rady Polityki Pieniężnej.

 

Ustawa o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt – przyjęta bez poprawek

Jednomyślnie, głosami 75 senatorów, Izba poparła wniosek Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi i przyjęła bez poprawek nowelizację, uchwaloną na 13. posiedzeniu Sejmu, 11 marca 2016 r., z inicjatywy rządu. Ustawa dotyczy dostosowania metod identyfikacji koniowatych do przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2015/262 z 17 lutego 2015 r., które weszły w życie 1 stycznia 2016 r. Przepisy rozporządzenia wprowadzają bardziej szczegółowe rozwiązania dotyczące systemu identyfikacji i rejestracji koniowatych niż te obowiązujące dotychczas. Ustawa zmienia zasady rejestracji i identyfikacji koniowatych, w tym procedurę rejestracji i wpisu do centralnej bazy danych, zasady ponoszenia opłat oraz skreślenia z wykazu podmiotów wydających dokumenty identyfikacyjne. Ponadto nowelizacja określa zasady współpracy pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a podmiotem prowadzącym centralną bazę danych, przepisy karne oraz zmienia odesłania do przepisów prawa Unii Europejskiej.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Poprawki do ustawy o bezpieczeństwie obrotu prekursorami materiałów wybuchowych

Nowelizacja, uchwalona na 13. posiedzeniu Sejmu, 11 marca 2016 r., z inicjatywy rządu, stanowi wykonanie postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 98/2013 z 15 stycznia 2013 r. w sprawie wprowadzania do obrotu i używania prekursorów materiałów wybuchowych. Wprowadza do polskiego porządku prawnego przepisy ograniczające dostęp do wybranych substancji chemicznych wysokiego ryzyka w stężeniach, które mogą być użyte do nielegalnego wytwarzania materiałów wybuchowych i wykorzystywania ich do przeprowadzania ataków terrorystycznych.

Ustawa precyzuje zasady funkcjonowania ogólnopolskiego systemu zgłaszania podejrzanych transakcji lub prób ich dokonania, zniknięć i kradzieży znacznych ilości substancji, wymienionych w załącznikach I i II do rozporządzenia nr 98/2013 lub w aktach delegowanych, oraz mieszanin lub substancji zawierających te substancje. System zgłaszania prowadzić ma komendant główny Policji.

Ustawa określa też sankcje za naruszenie przepisów rozporządzenia nr 98/2013, a komendanta głównego Policji czyni odpowiedzialnym za wykonywanie zadań krajowego punktu kontaktowego w rozumieniu rozporządzenia. Ustala również inne organy, m.in. Policji, Inspekcji Handlowej, Straży Granicznej, Służby Celnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, odpowiedzialne za kontrolę przestrzegania nowych przepisów.

Ograniczenia w dostępie do wskazanych substancji chemicznych dotyczą przeciętnych użytkowników, czyli – zgodnie z definicją rozporządzenia nr 98/2013 – osób fizycznych działających w celach niezwiązanych z ich działalnością handlową, gospodarczą lub zawodową.

W wyniku głosowań Izba poparła 8 poprawek, zaproponowanych przez Komisję Gospodarki Narodowej i Innowacyjności. Uchwalono, że komendant główny Policji może upoważnić kierowników jednostek organizacyjnych Policji do udzielania upoważnień do przetwarzania danych osobowych w systemie zgłaszania podejrzanych transakcji. Założono, że w systemie zgłaszania podejrzanych transakcji gromadzi się dane dotyczące adresu przedsiębiorcy, a także dane przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą. Przesądzono, że informacje zgromadzone w systemie zgłaszania podejrzanych transakcji powinny być przekazywane jednostkom Policji w drodze teletransmisji danych. Jednoznacznie przesądzono o reżimie karnoprawnej odpowiedzialności adresatów ustawy. Pozostałe zmiany miały charakter redakcyjny i legislacyjny. Ustawę wraz z nimi jednomyślnie poparło 85 senatorów.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o ratyfikacji Umowy o utworzeniu Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, sporządzonej w Pekinie dnia 29 czerwca 2015 r. – przyjęta bez poprawek

Izba jednomyślnie, głosami 83 senatorów, przyjęła bez poprawek ustawę ratyfikacyjną. Wcześniej zgodę na ratyfikację umowy wyraził Sejm na swoim 13. posiedzeniu, 11 marca 2016 r.

Celem umowy jest utworzenie Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, który będzie pełnić funkcje uzupełniające w stosunku do Banku Światowego i Azjatyckiego Banku Rozwoju w obszarze Azji Wschodniej, Południowej i Centralnej, a w szczególności Chin. Bank ma wspierać zrównoważony rozwój gospodarczy, służyć poprawie powiązań infrastrukturalnych w Azji oraz promowaniu współpracy regionalnej.

Bank będzie promować inwestycje kapitału publicznego i prywatnego, w szczególności na rzecz rozwoju infrastruktury, i finansować projekty, które przyczynią się do harmonijnego wzrostu gospodarczego regionu.

Kapitał banku wyniesie 100 mld dolarów amerykańskich, udział poszczególnych krajów będzie wyliczany na podstawie produktu krajowego brutto. Umowa przewiduje przywileje podatkowe dla banku, zapewnienie nietykalności jego pomieszczeń, dokumentów i archiwów. Pracownicy banku będą korzystać z immunitetów. Dotychczas umowę ratyfikowało 31 państw.

Wniosek o przyjęcie ustawy ratyfikacyjnej bez poprawek przedstawiły komisje: Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej oraz Budżetu i Finansów Publicznych.

Prezydent może teraz ratyfikować umowę.

 

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, która Sejm uchwalił na swoim 15. posiedzeniu, 1 kwietnia 2016 r., z inicjatywy posłów, ma na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych, które pojawiły się w związku ze stosowaniem ustawy w praktyce. Utrudniały one prowadzenie postępowań dotyczących udzielania koncesji na działalność polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu węglowodorów.

W nowelizacji zaproponowano zmianę, polegającą na jednoznacznym wskazaniu, że zmiana koncesji udzielonych na podstawie przepisów przejściowych może zostać dokonana także na wniosek przedsiębiorcy, któremu jej udzielono, z pominięciem regulacji zawartej w kodeksie postępowania administracyjnego. Chodzi m.in. o prawa nabyte, takie jak prawo podmiotu, który odkrył i udokumentował złoże, do uzyskania koncesji na wydobywanie węglowodorów z tego złoża.

Izba jednomyślnie, głosami 86 senatorów, poparła wniosek Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Środowiska o przyjęcie nowelizacji bez poprawek.

Teraz może ją podpisać prezydent.

 

Uchwała z okazji 120. rocznicy urodzin Kazimierza Kuratowskiego – czołowego przedstawiciela Warszawskiej Szkoły Matematycznej

W uchwale, podjętej jednomyślnie 85 głosami, Senat „chyli czoła przed dokonaniami jednego z najważniejszych przedstawicieli warszawskiej szkoły matematycznej”, wyraża uznanie dla jego dorobku naukowego (około 170 oryginalnych prac naukowych poświęconych głównie zagadnieniom z zakresu teorii mnogości, w tym topologii mnogościowej, a ponadto opisowej teorii funkcji rzeczywistych oraz logice matematycznej). W uchwale podkreślono także to, że Kazimierz Kuratowski nie tylko był znakomitym uczonym, ale także upowszechniał polską myśl matematyczną na świecie. Na uznanie zasługują jego praca pedagoga, umiejętność wyszukiwania młodych talentów matematycznych, a także zmysł organizatorski i praca na rzecz odbudowy nauki i szkolnictwa wyższego po II wojnie światowej. Senat docenił też jego odważną decyzję, jako dyrektora Państwowego Instytutu Matematycznego, utworzenia Grupy Aparatów Matematycznych, skupiającej konstruktorów pierwszych w Polsce działających komputerów analogowych i cyfrowych.

Senat wyraził nadzieję, że „120. rocznica urodzin Kazimierza Kuratowskiego będzie bodźcem do dalszego rozwoju i promowania polskiej matematyki, a także do położenia nacisku przez władze państwowe, samorządowe i nauczycieli na edukację matematyczną”.

 

 

Uchwała w 360. rocznicę Ślubów Lwowskich

W uchwale, podjętej głosami 81 senatorów, przy 1 – przeciw i 4 wstrzymujących się, Senat oddał hołd przodkom, którzy w obliczu dramatu wojny i najazdu obcych wojsk „znaleźli ratunek i nadzieję, oddając się pod opiekę Matki Bożej, w krzyżu Chrystusa odnajdując odwagę i wzór w poświęceniu dla Ojczyzny”. Przypomniano, że 1 kwietnia 1656 r. w obliczu najazdu wojsk szwedzkich i rosyjskich król Jan Kazimierz złożył w katedrze Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny we Lwowie śluby, będące aktem zawierzenia ojczyzny opiece Matki Bożej, którą ogłosił Królową Korony Polskiej. Potop szwedzki i poprzedzające go długotrwałe wojny z kozakami i Turkami doprowadziły Rzeczpospolitą na skraj upadku. Kraj był okupowany i pustoszony przez obce wojska, a król Jan Kazimierz zmuszony został do wyjazdu za granicę. Dopiero obrona Jasnej Góry przywróciła nadzieję w sercach Polaków. W ślubowaniu król nie tylko oddawał ojczyznę pod opiekę Matki Bożej, ale też przyrzekał poprawę sytuacji chłopów i mieszczan. Śluby lwowskie były aktem religijnym o wielkiej randze i wydarzeniem o ogromnym znaczeniu politycznym. Zawierzenie kraju Matce Bożej w czasach tak tragicznych umocniło Polaków i stało się impulsem do zwycięskiej walki o wolność. Dzięki ogólnonarodowemu powstaniu udało się pokonać obce wojska i przywrócić pokój w ojczyźnie. Jak napisano w uchwale, „akt zawierzenia Polski Matce Bożej miał znaczenie nie tylko dla świadków tamtych wydarzeń, ale też dla kolejnych pokoleń Polaków, którzy aż do czasów współczesnych w trudnych dla Ojczyzny momentach odwoływali się do opieki Królowej Korony Polskiej i z wiary w Jej pomoc czerpali siłę do walki o niepodległość”. Dlatego też śluby lwowskie Jana Kazimierza uznaje się za jedno z najważniejszych dla naszej historii wydarzeń religijno-politycznych.

 

 

Ustawa o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku – przyjęta z poprawkami

Ustawa, uchwalona na 14. posiedzeniu Sejmu, 18 marca 2016 r., na podstawie projektu rządu, ma zapewnić spójność polskich przepisów dotyczących systemów oceny zgodności z systemem europejskim, określonym w Nowych Ramach Prawnych (NLF – New Legal Framework). Obowiązująca dotychczas ustawa z 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności nie zawiera wielu fundamentalnych postanowień zawartych w NLF. Na jej podstawie nie można więc wdrożyć dyrektyw sektorowych, określających wymagania dla poszczególnych kategorii produktów, np. maszyn, dźwigów lub zabawek, spójnych z NLF.

W uchwalonej ustawie określono m.in. zasady przeprowadzania oceny zgodności wyrobów, obowiązki podmiotów gospodarczych, warunki i tryb udzielania akredytacji, zasady i tryb autoryzacji jednostek oceniających zgodność, zadania Polskiego Centrum Akredytacji oraz zasady funkcjonowania systemu nadzoru rynku.

Ustawa wdraża przepisy ogólne dyrektyw sektorowych, dotyczące definicji, zasad przeprowadzania oceny zgodności wyrobów, w tym domniemań zgodności czy oznakowania CE, obowiązków podmiotów gospodarczych, zasad notyfikacji jednostek oceniających zgodność. Wprowadza również niezbędne modyfikacje w zakresie organizacji Polskiego Centrum Akredytacji.

W ustawie przewidziano także wzmocnienie kompetencyjne i merytoryczne Rady ds. Akredytacji. Dzięki nowym przepisom powinna się poprawić skuteczność systemu w obszarze produktów nieżywnościowych, np. zabawek, urządzeń, maszyn, w Polsce, umożliwiająca jednolite funkcjonowanie unijnego rynku wewnętrznego, opierającego się na swobodnym przepływie towarów.

Ustawa ma również stworzyć skuteczny, proporcjonalny i odstraszający system kar, co powinno zapewnić wysoki poziom ochrony konsumentów i środowiska naturalnego. Pozwoli to skutecznie eliminować z rynku nieuczciwe podmioty gospodarcze, oferujące wyroby niebezpieczne lub niespełniające unijnych wymogów.

W wyniku głosowań Izba uchwaliła 15 poprawek do ustawy, zaproponowanych przez Komisję Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (11) i senatora Grzegorza Peczkisa (4). Wprowadzone zmiany miały charakter doprecyzowujący, zapewniający przepisom spójność z innymi ustawami i prawem unijnym, a także spójność terminologiczną. Ponadto Senat zmienił termin wejścia ustawy w życie – z 7 dni od dnia jej ogłoszenia na 20 kwietnia 2016 r., co pozwoli na uniknięcie kolizji z nowelą ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego. Ustawę z tymi zmianami jednogłośnie poparło 87 senatorów.

Teraz trafi ona do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Nowelizacja, uchwalona na 14. posiedzeniu Sejmu, 18 marca 2016 r., z przedłożenia rządu, ma na celu wypełnienie obowiązków nałożonych dyrektywami: nr 2013/29/UE i nr 2014/58/UE, dotyczącymi wyrobów pirotechnicznych, a także nr 2014/28/UE, odnoszącej się do materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego. Dotychczasowe przepisy wspólnotowe nie gwarantowały w wystarczającym stopniu, że wprowadzane do obrotu wyrobów pirotechnicznych i materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego będą spełniały zasadnicze wymogi bezpieczeństwa, zgodnie ze standardami tzw. nowych ram legislacyjnych, a także nie zapewniały tym produktom swobodnego dostępu do wspólnego rynku. Dzięki nowym rozwiązaniom w obrocie pojawią się wyroby pirotechniczne i materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego spełniające podwyższone wymogi bezpieczeństwa.

Wykorzystywanie tych produktów będzie stwarzać mniejsze zagrożenie dla ich użytkowników, osób postronnych i środowiska. Powinno to zmniejszyć liczbę wypadków z użyciem tych produktów. W nowelizacji doprecyzowano m.in. obowiązki producentów, importerów i dystrybutorów wyrobów pirotechnicznych i materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, a w wypadku materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego – także upoważnionych przedstawicieli producenta, związane z zapewnieniem zgodności tych wyrobów z zasadniczymi wymogami bezpieczeństwa.

Nowelizacja zobowiązuje też m.in. podmioty gospodarcze do informowania użytkowników wyrobów pirotechnicznych i materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego o warunkach ich bezpiecznego użytkowania. Przewiduje także sankcje za nieprzestrzeganie przepisów dla podmiotów gospodarczych działających na rynku tych wyrobów. Dla producenta lub importera, który wprowadza do obrotu wyroby pirotechniczne lub materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego niezgodne z wymogami bezpieczeństwa, z umieszczonym oznakowaniem CE, przewidziano karę do 120 tys. zł. Kara taka ma również grozić dystrybutorowi, który udostępnia te produkty na rynku.

Dzięki nowym rozwiązaniom w obrocie mają pojawić się wyroby pirotechniczne i materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego, spełniające podwyższone wymogi bezpieczeństwa.

Izba przyjęła nowelizację z 11 poprawkami, zgodnie z wnioskiem Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności. Na ich mocy uwzględniono, że wyroby pirotechniczne podlegają klasyfikacji w chwili wprowadzenia do obrotu, a nie udostępnienia na rynku. Doprecyzowano zakres stosowania ustawy w odniesieniu do amunicji. Uściślono, że w zakresie kontroli i nadzoru z ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku do materiałów wybuchowych znajdzie zastosowanie przepis pozwalający wymierzyć kontrolowanemu odpowiednią karę pieniężną. Założono, że przedsiębiorca mający koncesję na wytwarzanie i obrót materiałami wybuchowymi nie musi mieć zezwolenia na wytwarzanie materiałów wybuchowych metodą in situ. Przyjęto, że dane kontaktowe podane na etykiecie materiału powinny być podane w języku polskim. Skreślono przepisy, które wymóg działania z należytą starannością w odniesieniu do wymagań ustawy nakładają jedynie na dystrybutora materiałów, a nie na ich producenta czy importera. Ponadto ujednolicono terminologię i przepisy, uchwalono zmiany porządkujące i doprecyzowujące. Za przyjęciem ustawy w takim kształcie głosowało jednomyślnie 87 senatorów.

Do senackich poprawek ustosunkują się teraz posłowie.

 

Informacja ministra spraw zagranicznych na temat nowego porozumienia dla Zjednoczonego Królestwa w ramach Unii Europejskiej, przyjętego na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 18–19 lutego 2016 r., ze szczególnym uwzględnieniem konsekwencji dla obywateli polskich postanowień dotyczących świadczeń socjalnych i swobodnego przepływu

Jak stwierdził przedstawiający informację wiceminister spraw zagranicznych Konrad Szymański, wynegocjowane porozumienie ma się odnosić do wątpliwości i krytyki ze strony części brytyjskiej opinii publicznej, ale niektóre jego elementy będą oddziaływały na kształtowanie nowej architektury Unii Europejskiej i wpłyną na przyszłość nie tylko Wielkiej Brytanii, ale również wszystkich państw UE.

Negocjacje toczyły się w ramach: zarządzania gospodarczego, konkurencyjności, suwerenności i nowego ukształtowania reguł w zakresie swobodnego przepływu osób. Głównym problemem, jaki pojawił się w trakcie negocjacji dotyczących zarządzania gospodarczego, było właściwe wyważenie gwarancji dla krajów, które w sposób trwały albo czasowy nie należą do strefy euro. Istotą postanowień w tym obszarze jest wprowadzenie zasady zakazu dyskryminacji państw członkowskich ze względu na posługiwanie się walutą inną niż euro. Wyraża się to w postulacie, aby wszelkie zmiany, które zachodzą głównie w związku z kryzysem strefy euro, były wprowadzane z poszanowaniem zasady integralności wspólnego rynku. Do tego został dołączony mechanizm, który ma być gwarancją instytucjonalną wykonania tych 2 postulatów kierunkowych. Uzasadnione zastrzeżenie może być przywołane na wniosek 1 państwa członkowskiego, gdy zmiany w integralności wspólnego rynku bądź inne proponowane w związku z ewolucją strefy euro byłyby uszczupleniem praw państw spoza strefy euro.

W kwestii konkurencyjności umawiające się strony zgodziły się, że w najbliższym czasie należy położyć duży nacisk na wzmacnianie rynku wewnętrznego, poprawę jakości regulacji i na ambitną politykę handlową. Uzgodniono, że Komisja Europejska w ramach nowego porozumienia międzyinstytucjonalnego w zakresie lepszego stanowienia prawa będzie kierowała się ideą redukcji obciążeń w zakresie regulacyjnym. Uzgodniono również, że w trybie corocznym obciążenia regulacyjne będą badane pod kątem ich uzasadnienia i realizacji celu zasadniczego, jakim jest redukcja obciążeń. Podkreślono w tym względzie istotną odpowiedzialność Komisji Europejskiej jako instytucji zobowiązanej do inicjowania procesów legislacyjnych, a także państw członkowskich.

W zakresie suwerenności uzgodniono ściślejsze rozumienie zasady ever closer union, która przynajmniej wobec Wielkiej Brytanii – ale należy rozumieć, że co do zasady – nie powinna implikować zobowiązania państw członkowskich do bezwarunkowego zdążania do integracji o charakterze politycznym. Aby wzmocnić gwarancje uznania właściwych proporcji roli suwerenności w procesie integracji, zobowiązano się do wprowadzenia zasady „czerwonej kartki”. Nie tylko będzie ona pozwalała parlamentom narodowym, z przywołaniem zasady pomocniczości, proporcjonalności, na zwrócenie uwagi Komisji Europejskiej na taki lub inny nieproporcjonalny czy łamiący zasadę pomocniczości charakter danej inicjatywy legislacyjnej, lecz także na to, aby dana inicjatywa legislacyjna została odrzucona. Jak ocenił wiceminister spraw zagranicznych, to istotne wzmocnienie kontrolnej roli parlamentów narodowych. W opinii wielu parlamentarzystów krótki, 8-tygodniowy czas na wyrażenie sprzeciwu czy wątpliwości wobec danej propozycji legislacyjnej był częstokroć zbyt krótki na to, aby parlamenty narodowe mogły w efektywny sposób skorzystać ze swojego do tej pory średniej skali uprawnienia.

Najtrudniejszym elementem porozumienia była sprawa swobodnego przepływu osób, tu doszło do najdalej idących zmian w stosunku do pierwotnych propozycji Wielkiej Brytanii. Tzw. mechanizm bezpieczeństwa na skutek postulatów państw Europy Środkowej został tak ukształtowany, aby nie był do zastosowania przez żadne inne państwo członkowskie. Może on dotyczyć tylko świadczeń o charakterze nieskładkowym, przypisanych jednocześnie do stosunku pracy, a one są obecne wyłącznie w systemie brytyjskim. Skrócono również z 13 do potencjalnie 7 lat czas ewentualnego obowiązywania tego mechanizmu. Wszystkie świadczenia wynikające z płacenia podatków i wnoszenia poszczególnych składek, które są powiązane ze stosunkiem pracy w Wielkiej Brytanii, zachowują swoją ważność. Kolejny mechanizm dotyczy wypłaty świadczeń, kiedy osoba uprawniona, co prawda, funkcjonuje na brytyjskim rynku pracy, ale pośredni adresat tych świadczeń, a więc dziecko, nie przebywa w granicach tej samej jurysdykcji, chodzi o tzw. eksport świadczeń. Wbrew stanowisku brytyjskiemu zgodzono się na stosowanie zasady indeksacji tych świadczeń. Jak zauważył wiceminister, jeżeli mechanizm ten będzie ukształtowany zgodnie z deklaracją Komisji Europejskiej, polscy pracownicy zapłacą proporcjonalnie najmniej za wprowadzenie mechanizmu indeksacji, co może oznaczać, że sam mechanizm indeksacji przestanie się opłacać. Chodzi nie tylko o to, aby obronić maksymalnie dużo praw do świadczeń społecznych obywateli polskich, ale również o to, aby uczynić ten mechanizm mało atrakcyjnym z punktu widzenia ewentualnej obrony interesów budżetowych w danym państwie członkowskim.

Reasumując, wiceminister stwierdził, że zawarte porozumienie to „maksimum tego, co Unia Europejska mogła zaoferować w zgodzie z traktatami tak, by brytyjski rząd mógł mieć pretekst, mógł mieć argument do tego, aby dzisiaj z bardzo dużym poświęceniem i z bardzo dużą wiarą angażować się po stronie pozostania Wielkiej Brytanii w Unii Europejskiej”. Jak zauważył, wyjście Wielkiej Brytanii z UE oznacza, że wszystkie unijne traktatowe gwarancje praw pracowniczych Polaków, którzy legalnie pracują za granicą, stają pod znakiem zapytania. „To była realna stawka tych negocjacji i to był powód, dla którego polski rząd był przekonany, że to porozumienie, ważne dla Wielkiej Brytanii, ważne dla Unii Europejskiej, jest niezwykle ważne także dla Polski” – powiedział wiceminister Konrad Szymański.

 

Uchwała w 1050. rocznicę Chrztu Polski

Senat w 1050. rocznicę przyjęcia chrześcijaństwa na naszych ziemiach w podjętej uchwale wyraził „wdzięczność twórcom państwowości i wszystkim pokoleniom Polaków, którzy wiernie trwali przy zasadach wyznaczających naszą tożsamość”. Napisano w niej także, że historyczna decyzja księcia Mieszka I, który dzięki czeskiej księżnej Dobrawie przyjął chrzest w roku 966, włączyła nas w krąg cywilizacyjny Europy zachodniej, co zostało potwierdzone na Zjeździe Gnieźnieńskim w 1000 r. Wspólnota łacińskiej Europy dzięki Polsce poszerzyła swój zasięg, gdy pochodząca z Węgier św. Jadwiga, królowa pojęła za męża Władysława Jagiełłę, pierwszego z wielkiej dynastii, za czasów której powstała Rzeczpospolita Obojga Narodów – państwo tolerancji i wielu kultur, stanowiące ewenement ustrojowy na skalę ówczesnego świata.

„Chrześcijaństwo przyniosło nam zbiór wartości, wyznaczyło kanon kultury duchowej i materialnej. Pod jego znakami broniliśmy europejskiego dziedzictwa w 1683 r. – roku Wiktorii Wiedeńskiej i w 1920 r. – roku zwycięskiej Bitwy Warszawskiej. W długich dziejach chwały, ale i upadku Rzeczypospolitej Naród Polski trwał dzięki sile ducha, dzięki przykładowi męczenników od św. biskupa Wojciecha do bł. księdza Jerzego Popiełuszki” – napisano w uchwale. Wyrazem tego trwania było milenijne zwycięstwo 1966 r., poprzedzone Jasnogórskimi Ślubami Narodu i Wielką Nowenną ks. kard. Stefana Wyszyńskiego, Prymasa Tysiąclecia. Wielki przełom historyczny współczesnego czasu, jakim było powstanie ruchu „Solidarności”, nie byłby możliwy bez inspiracji duchowej jaką przyniósł Polsce święty papież Jan Paweł II. Jego wybór i pierwsza wizyta w ojczyźnie pozwoliły narodowi poczuć się wspólnotą. Odbyła się wielka przemiana zniewolonego narodu, który mógł odzyskać upragnioną wolność i odbudować niepodległe państwo. W uchwale, podjętej 70 głosami za, przy 2 wstrzymujących się, zaapelowano o uczczenie jubileuszu 1050. rocznicy chrztu Polski. „Niech to źródło, z którego czerpały pokolenia, pozostanie obecne w naszych czasach i w przyszłości”.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.

Prace w komisjach senackich – 13 marca 2024 r.

Komisja Petycji rozpatrzyła 7 petycji.

7. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 7. posiedzenie Senatu.