Narzędzia:

6–7 maja 2015 r.

07.05.2015

Senat na 74. posiedzeniu rozpatrzył 11 ustaw, do 3 wprowadził poprawki. Podjął także uchwałę w 80. rocznicę śmierci marszałka Józefa Piłsudskiego.

 

Uchwała w 80. rocznicę śmierci Marszałka Józefa Piłsudskiego

Senat jednomyślnie, 81 głosami, podjął uchwałę, której projekt wniosła Komisja Obrony Narodowej. Senat oddał w niej cześć pamięci pierwszego marszałka Polski.

W uchwale przypomniano, że Józef Piłsudski zmarł 12 maja 1935 r. Był głównym architektem odbudowy państwa polskiego i jego siły zbrojnej – Wojska Polskiego, wybitnym politykiem i dowódcą, „dzięki któremu Polska obroniła się przed komunizmem w sierpniu 1920 roku”.

U uchwale zacytowano także słowa, jakimi żegnał Józefa Piłsudskiego ówczesny prezydent RP Ignacy Mościcki: „Śmiałością swej myśli, odwagą zamierzeń, potęgą czynów z niewolnych rąk kajdany zrzucił, bezbronnym miecz wykuł, granice nim wyrąbał, a sztandary naszych pułków sławą uwieńczył. Skażonych niewolą nauczył honoru bronić, wiarę we własne siły wskrzeszać, dumne marzenia z orlich szlaków na ziemię sprowadzać i w twardą rzeczywistość zmieniać. Dał Polsce Wolność, Granice, Moc i Szacunek”.

„Chylimy czoła przed Marszałkiem Józefem Piłsudskim, wielkim patriotą i mężem stanu, legendarnym komendantem I Brygady Legionów, Naczelnikiem Państwa i Wodzem Naczelnym Wojska Polskiego. Jego niezłomność w walce o niepodległość Ojczyzny i umiłowanie Polski stanowią wzór patriotycznych postaw i poświęcenia życia w służbie Rzeczypospolitej” – napisano w uchwale.

 

Ustawa o ustanowieniu Narodowego Dnia Zwycięstwa – przyjęta bez poprawek

Głosami 61 senatorów, przy 1 wstrzymującym się, Izba poparła wniosek Komisji Kultury i Środków Przekazu i przyjęła bez poprawek ustawę, którą Sejm uchwalił na 91. posiedzeniu, 24 kwietnia 2015 r., z inicjatywy posłów. Znosi ona obchodzone 9 maja Narodowe Święto Zwycięstwa i Wolności i ustanawia 8 maja Narodowym Dniem Zwycięstwa „w celu upamiętnienia zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami”, który ma być świętem państwowym.

Inicjatorzy ustawy uzasadniali, że „nie ma powodu, aby w Polsce przyjmować obowiązującą w ZSRR wykładnię zakończenia wojny, należy pamiętać, że zakończenie II wojny światowej w Europie – w przypadku państw zajętych przez Armię Czerwoną, w których ustanowiono następnie niepochodzące z wyboru rządy i niedemokratyczny system polityczny – trudno uznać jako triumf wolności”.

Druga wojna światowa zakończyła się podpisaniem przez Niemcy bezwarunkowej kapitulacji 8 maja 1945 r., o 22.30 czasu środkowo-europejskiego. Przerwanie działań wojennych nastąpiło dokładnie o 23.01. W Moskwie w momencie podpisywania dokumentu było już po północy, dlatego Rosjanie zakończenie wojny obchodzą 9 maja. Narodowe Święto Zwycięstwa i Wolności ustanowiono dekretem Krajowej Rady Narodowej, który podpisał Bolesław Bierut. Na Zachodzie święto zakończenia II wojny światowej obchodzone jest 8 maja.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy – Prawo restrukturyzacyjne

Ustawa uchwalona przez Sejm na 90. posiedzeniu, 9 kwietnia 2015 r., na podstawie projektu rządowego, przewiduje wprowadzenie instrumentów pozwalających na przeprowadzenie restrukturyzacji przedsiębiorstwa dłużnika i zapobieżenie jego likwidacji, co bardzo często wiąże się z ratowaniem zakładów pracy, a także ograniczeniem tzw. efektu domina, czyli powodowania następnych upadłości w wyniku upadłości pierwotnego dłużnika.

Jak uzasadniano projekt, w wielu przypadkach zachowanie przedsiębiorstwa dłużnika jest znacznie korzystniejsze dla wierzycieli niż jego likwidacja. Utrzymanie przedsiębiorstwa dłużnika oznacza również zachowanie miejsc pracy i możliwość nieprzerwanego realizowania kontraktów.

Samo ogłoszenie upadłości dłużnika wyklucza wszelką możliwość dokonania skutecznej restrukturyzacji, niezależnie od tego, czy to upadłość z możliwością zawarcia układu, czy likwidacyjna. W wielu wypadkach po ogłoszeniu upadłości wierzyciele nie chcą podejmować żadnych rozmów z dłużnikiem. Z tych względów ustawa przewiduje oddzielenie postępowań restrukturyzacyjnych od postępowań upadłościowych, które w odczuciu społecznym mają charakter stygmatyzacyjny.

W myśl ustawy zdolność restrukturyzacyjną zyskają wszyscy przedsiębiorcy, nie będą jej mieć jednak Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego, banki państwowe, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji ani fundusze inwestycyjne. Przedsiębiorca znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej – niewypłacalny lub zagrożony niewypłacalnością – będzie mógł wybrać procedurę naprawczą dopasowaną do swoich potrzeb. Z możliwości wszczęcia postępowań wykluczeni zostaną jedynie przedsiębiorcy mający zdolność regulowania swoich zobowiązań i niezagrożeni jej utratą, a mimo to chcieliby bezpodstawnie uzyskać korzyści wynikające z poddania się procedurom restrukturyzacyjnym. Objęcie postępowaniami restrukturyzacyjnymi również dłużników niewypłacalnych jest uzasadnione przede wszystkim interesem wierzycieli, dla których korzystniejsze może być uzyskanie zaspokojenia w wyniku zawarcia układu niż w drodze likwidacji majątku dłużnika w postępowaniu upadłościowym.

Ustawa wprowadza i szczegółowo określa 4 postępowania restrukturyzacyjne: o zatwierdzenie układu, przyspieszonego układowego, układowego i sanacyjnego. Mają one umożliwić zmiany struktury majątku, zobowiązań przedsiębiorcy sposobu zarządzania przedsiębiorstwem i zatrudnienia. Przewidziane postępowania mają zapewnić możliwość wyboru formy restrukturyzacji dostosowanej do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa w konkretnej sytuacji finansowej. Postępowania restrukturyzacyjne i upadłościowe będą prowadzone przez wydziały gospodarcze sądów rejonowych, a czynności sądowe ma wykonywać sędzia komisarz.

Ustawa zakłada też wprowadzenie instytucji zwiększających wpływ wierzycieli na przebieg postępowania przy jednoczesnym ograniczeniu roli sądu i sędziego komisarza. Wierzyciele będą mogli skutecznie domagać się powołania rady wierzycieli, ich wniosek ma obligować sędziego komisarza do jej powołania. Dodatkowo sędzia komisarz zostanie zobowiązany powołać na członka rady wierzycieli wierzyciela wskazanego przez wierzycieli posiadających określoną część wierzytelności. W takim samym zakresie sędzia komisarz będzie zobowiązany do zmiany składu rady wierzycieli. Wierzyciele mający 30% wierzytelności będą mogli wspólnie z dłużnikiem złożyć wniosek o wyznaczenie do pełnienia funkcji nadzorcy sądowego albo zarządcy konkretnej osoby. Sędzia komisarz będzie mógł odmówić powołania wskazanej osoby jedynie w wyjątkowych wypadkach. Rada wierzycieli będzie mogła w szczególności doprowadzić do zmiany osoby nadzorcy sądowego lub zarządcy albo zezwolić dłużnikowi na wykonywanie zarządu w zakresie nieprzekraczającym zakresu zwykłego zarządu.

Ustawa wprowadza również rozwiązania, które mają zapobiec przedłużaniu postępowania (terminy instrukcyjne dla nadzorcy sądowego lub zarządcy, sędziego komisarza i sądu) a także możliwości wykorzystania postępowania restrukturyzacyjnego dla pokrzywdzenia wierzycieli.

Ustawa zakłada też wprowadzenie dodatkowych gwarancji poszanowania praw wierzycieli na każdym etapie postępowania restrukturyzacyjnego – będą mieli wpływ na przebieg postępowania, m.in. domagać się zwołania rady wierzycieli przez sędziego komisarza.

Nowe przepisy przewidują ponadto utworzenie internetowego Centralnego Rejestru Restrukturyzacji i Upadłości (CRRU), który będzie zawierał m.in. wyszukiwarkę prowadzonych spraw upadłościowych, wykaz syndyków i biegłych, wzory pism i formularzy, wymaganych w trakcie postępowania. Administratorem systemu będzie minister sprawiedliwości. Korzystanie z rejestru będzie bezpłatne.

W ustawie zawarto również m.in. regulacje określające przebieg odrębnych postępowań restrukturyzacyjnych, w tym m.in. wobec deweloperów, emitentów obligacji oraz banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Do wszystkich postępowań restrukturyzacyjnych będą miały zastosowanie te same regulacje dotyczące zakresu wierzytelności objętych układem, propozycji układowych, zawarcia i zatwierdzenia układu oraz jego skutków, a także zasady zmian i uchylenia układu.

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 1 stycznia 2016 r. Regulacje dotyczące Centralnego Rejestru Restrukturyzacji i Upadłości mają wejść w życie 1 lutego 2018 r.

Komisje: Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, Budżetu i Finansów Publicznych, Gospodarki Narodowej oraz Ustawodawcza zaproponowały do ustawy 263 poprawki, które Senat przyjął w wyniku głosowań. Akceptacji Izby nie zyskały 2 zmiany postulowane przez mniejszość komisji isenatora Andrzeja Matusiewicza ani poprawki zgłoszone przez senatorów Bogdana Pęka i Jana Rulewskiego. Za przyjęciem ustawy w takim kształcie głosowało 62 senatorów, a 29 – przeciw. Przyjęte zmiany to głównie poprawki językowe, interpunkcyjne i legislacyjne.

Teraz ustosunkują się do nich posłowie.

 

Poprawka Senatu do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia

Nowelizacja, uchwalona z inicjatywy Senatu na 90. posiedzeniu Sejmu, 9 kwietnia 2015 r., dostosowuje system prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 3 czerwca 2014 r. (sygn. akt K 19/11), stwierdzającego niezgodność przepisu ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia z konstytucją. TK stwierdził, że konstytucyjne prawo do obrony dotyczy nie tylko sądowego postępowania wykroczeniowego, ale też wcześniejszego etapu, czyli czynności wyjaśniających.

W projekcie przygotowanym przez Senat doprecyzowano, że także obwinionemu przysługuje prawo do obrony, w tym do korzystania z pomocy obrońcy, o czym należy go pouczyć. W nowelizacji wskazano, że prawo to dotyczy też osoby podejrzanej o popełnienie wykroczenia, w stosunku do której czynności wyjaśniające podejmuje policja, straż miejska lub inny uprawniony organ.

Na mocy nowych przepisów podejrzany lub obwiniony w tym postępowaniu mógłby mieć 1 obrońcę – adwokata lub radcę prawnego.

Obrońca podejrzanego miałby prawo wglądu w akta postępowania przygotowawczego na podobnych zasadach jak w sprawach rozstrzyganych na podstawie kodeksu karnego, czyli decydujący głos w kwestii ich udostępnienia lub nie należałby do prowadzącego postępowanie. Na odmowę dostępu do akt sprawy można byłoby złożyć zażalenie.

W wyniku głosowania Senat jednomyślnie, 91 głosami, przyjął nowelizację z 1 poprawką, zaproponowaną przez komisje: Ustawodawczą oraz Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, a mającą na celu wyraźne wskazanie czasu pouczenia o prawie do obrońcy (przed przesłuchaniem albo wraz z wezwaniem do złożenia pisemnych wyjaśnień).

Ustawę z senacką poprawką ponownie rozpatrzy Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych – przyjęta bez poprawek

Senat jednomyślnie, 91 głosami, poparł wniosek Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji i przyjął bez poprawek nowelizację, którą Sejm uchwalił na 90. posiedzeniu, 9 kwietnia 2015 r., na podstawie projektu poselskiego.

Ustawa ma przyczynić się do poprawy stanu bezpieczeństwa pływających, kąpiących się albo uprawiających sport lub rekreację na obszarach wodnych. Zaostrza kary dla osób prowadzących statki, kajaki, ale też np. pontony lub rowery wodne po spożyciu alkoholu lub innym środku mających podobne działanie. Grzywna będzie grozić osobom, mających już 0,2, a nie 0,5 promila alkoholu we krwi, jak obecnie. Oznacza to zakaz pływania i groźbę grzywny już po spożyciu mniej niż 1 piwa lub kieliszka wina.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – przyjęta bez poprawek

Celem nowelizacji, uchwalonej na 90. posiedzeniu Sejmu, 9 kwietnia 2015 r., z inicjatywy sejmowej Komisji Infrastruktury, jest zmiana przepisu wskazującego ministra odpowiedzialnego za podział środków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie budowy, remontu, przebudowy dróg powiatowych i gminnych, tzw. schetynówek. Ministra właściwego ds. administracji publicznej od 2016 r. zastąpi w tej funkcji minister ds. transportu. Według projektodawców ustawy to bardziej racjonalne rozwiązanie, gdyż wśród zadań ministra ds. transportu jest koordynacja działań na rzecz rozwoju sieci dróg lokalnych. Zmiana ma też związek z koniecznością utrzymania mechanizmu wsparcia inwestycji na drogach gminnych i powiatowych po 2015 r., gdy wygaśnie Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych (NPPDL), etap II: Bezpieczeństwo – dostępność – rozwój, zaplanowany na lata 2012–15. Nowy program ma być w dużej części oparty na rozwiązaniach wypracowanych w ramach NPPDL.

To, co dotyczy wniosków, sposobu finansowania i rozliczenia pozostaje w ustawie bez zmian.

Wniosek Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Gospodarki Narodowej o przyjęcie nowelizacji bez poprawek poparło 61 senatorów, a 30 wstrzymało się od głosu. Senat wcześniej nie zgodził się na jej odrzucenie (36 głosów za, 55 – przeciw), co postulowała mniejszość komisji.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Ustawa została uchwalona z inicjatywy rządu na 90. posiedzeniu Sejmu, 9 kwietnia 2015 r. Dzięki nowym przepisom służby statystyki publicznej, czyli przede wszystkim GUS, będą mogły przetwarzać dane osobowe zarówno pochodzące bezpośrednio od osób fizycznych, jak i pozyskiwane z systemów informacyjnych administracji publicznej. W dodanym rozdziale 4a „Przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych” został określony katalog danych osobowych, jakie mogą być przetwarzane. To m.in.: imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, numer PESEL, płeć, narodowość, pochodzenie etniczne i rasowe, wyznanie, stan cywilny, wykształcenie, zawód, stan zdrowia i stopień niezdolności do pracy lub niepełnosprawności, adres zameldowania lub miejsca pobytu. Dane te będą zbierane tylko wówczas, gdy celu statystycznego nie będzie można osiągnąć za pomocą innych danych. W noweli zastrzeżono także, że w badaniach prowadzonych z udziałem osób fizycznych nie mogą być zbierane jako obowiązkowe dane o pochodzeniu rasowym lub etnicznym, poglądach politycznych, przekonaniach religijnych lub filozoficznych, przynależności wyznaniowej, partyjnej, związkowej, stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz dane dotyczące skazań, orzeczeń o ukaraniu i nałożonych mandatach karnych czy innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.

Zgodnie z nowelą statystyka publiczna będzie mogła pozyskiwać dane także z systemów informacyjnych administracji publicznej i rejestrów urzędowych, takich jak: zbiory PESEL, ZUS, KRUS i NFZ, centralna ewidencja pojazdów, system podatkowy, system monitoringu świadczeń społecznych i monitoringu orzekania o niepełnosprawności, systemy informacji w ochronie zdrowia i informacji oświatowej, sądów, samorządów zawodowych, organów administracji rządowej w województwie oraz jednostek samorządu terytorialnego. Ma to zmniejszyć do niezbędnego minimum obciążenia respondentów przekazywaniem danych bezpośrednio służbom statystyki publicznej.

Zebrane dane osobowe po ich opracowaniu będą anonimizowane i przechowywane nie dłużej niż 10 lat. Wyjątek stanowią dane gromadzone i przechowywane w formie operatów do badań statystycznych. Ponadto nowe przepisy zakazują gromadzenia w jednym zbiorze wszystkich zebranych danych dotyczących konkretnej osoby, a pochodzących z różnych badań i źródeł, które w połączeniu mogłyby służyć do charakterystyki lub oceny tej osoby.

Nowela wprowadza też rozdział 2a „Współdziałanie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z Prezesem Narodowego Banku Polskiego”. Współdziałanie to ma polegać na wzajemnym informowaniu się o projektowanych badaniach statystycznych, prowadzeniu wspólnych badań statystycznych, a także uczestniczeniu w pracach metodologicznych i opiniowaniu metodologii prowadzonych badań statystycznych. Wymiana między GUS i NBP danych jednostkowych nieidentyfikowalnych, a w szczególnych przypadkach wynikających z uczestnictwa Polski w Europejskim Systemie Statystycznym (ESS) i Europejskim Systemie Banków Centralnych (ESBC) danych jednostkowych identyfikowalnych podmiotów gospodarczych będzie bezpłatna, na zasadzie wzajemności i z zachowaniem tajemnic ustawowo chronionych.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek, Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaproponowała zaś 9 poprawek redakcyjnych. Obecny na posiedzeniu prezes GUS Janusz Witkowski zaapelował o przyjęcie noweli bez poprawek, ponieważ „przyspieszy to wykorzystanie jej w pracach GUS nad programem badań na rok 2016”. Izba jednomyślnie, 88 głosami, poparła wniosek komisji samorządu.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego – przyjęta bez poprawek

Ustawa, uchwalona przez Sejm podczas 91. posiedzenia, 24 kwietnia 2015 r., na podstawie projektu poselskiego, wydłuża z 15 maja do 15 czerwca 2015 r. termin na złożenie wniosków o przyznanie płatności do tytoniu. Zmienione zostały także przepisy dotyczące dopłat do bydła, owiec i kóz odnośnie do okresu, w którym rolnik powinien posiadać te zwierzęta. W wypadku bydła i kóz to 30 dni od dnia złożenia wniosku o przyznanie płatności, a w wypadku owiec – od 20 października do 20 listopada roku, w którym został złożony wniosek, i w dniu złożenia wniosku. Ponadto ustawa wydłuża z 9 czerwca do 10 lipca 2015 r. termin na złożenie wniosku o uznanie za rolnika uczestniczącego w systemie dla małych gospodarstw oraz oświadczenia o wystąpieniu z tego sytemu.

Senat jednomyślnie, 90 głosami, przyjął ustawę bez poprawek, o co wnosiła Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych oraz niektórych innych ustaw

Nowelizacja została uchwalona przez Sejm na 91. posiedzeniu, 24 kwietnia 2015 r., na podstawie projektu poselskiego. Przedłuża ona do 2020 r. okres dofinansowywania z budżetu państwa składek: izb rolniczych, związków zawodowych rolników indywidualnych i społeczno-zawodowych organizacji rolników indywidualnych w ponadnarodowych organizacjach rolniczych reprezentujących interesy zawodowe rolników indywidualnych wobec instytucji Unii Europejskiej; Krajowej Rady Spółdzielczej w Głównym Komitecie Spółdzielczości Rolniczej (COGECA); stowarzyszeń zrzeszających młodych rolników w Europejskiej Radzie Młodych Rolników (CEJA). Składki będą dofinansowywane z rezerwy celowej za pośrednictwem Krajowej Rady Izb Rolniczych. Na ten cel ma być przeznaczone 4 mln zł rocznie.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rekomendowała Izbie wprowadzenie do ustawy 4 poprawek, które zmieniają sposób wprowadzenia nowelizowanych przepisów do ustawy. W trakcie dyskusji senatorowie: Piotr Gruszczyński, Wiesław Kilian i Marek Konopka zaproponowali rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do dotacji o rolnicze spółdzielnie produkcyjne i pracodawców rolnych, a senator Jerzy Chróścikowski złożył wniosek o przyjęcie noweli bez poprawek. W wyniku głosowań Senat 58 głosami, przy 32 przeciwnych, odrzucił ten wniosek i przyjął ustawę z 5 poprawkami (88 głosów za, 3 wstrzymujące się).

Teraz senackie poprawki rozpatrzy Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Ustawa, uchwalona z inicjatywy posłów na 90. posiedzeniu Sejmu, 9 kwietnia 2015 r., ma ograniczyć wywóz z Polski produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych, które znajdą się w wykazie ogłaszanym przez ministra zdrowia. Chodzi o sytuacje, gdy hurtownie i część aptek w ramach importu równoległego sprzedają niektóre leki do krajów sąsiednich, tam, gdzie ceny są znacznie wyższe niż w Polsce. Zgodnie z nowymi przepisami zamiar wywozu lub sprzedaży produktów umieszczonych w wykazie podmiotowi prowadzącemu działalność poza Polską hurtowania farmaceutyczna będzie musiała zgłosić głównemu inspektorowi farmaceutycznemu, który w ciągu 30 dni może wnieść sprzeciw, biorąc pod uwagę zagrożenie brakiem dostępności tego leku w Polsce. W razie braku sprzeciwu hurtownia może wywieźć lub sprzedać leki, ale musi o tym powiadomić głównego inspektora w ciągu 7 dni od wywozu czy sprzedaży. Na hurtowników nieprzestrzegających tych przypisów będzie można nałożyć karę w wysokości do 5% wartości rocznego obrotu netto.

Nowela nakłada na apteki i hurtownie obowiązek składania zamówień produktów leczniczych w formie pisemnej lub elektronicznej. Nie będzie można, jak obecnie, zamówić leku telefonicznie. Odmowa realizacji zamówienia też będzie musiała mieć takie formy, a w wypadku leków refundowanych trzeba będzie ją uzasadnić. Kopie tych dokumentów będą przechowywane przez 3 lata i udostępniane na żądanie Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej.

Ponadto ustawa zobowiązuje wojewódzkich inspektorów farmaceutycznych do ustalania przyczyn niedostępności danego produktu na terenie województwa i do informowania o tym głównego inspektora farmaceutycznego.

Senat, zgodnie z wnioskiem Komisji Zdrowia, przyjął ustawę bez poprawek. Stanowisko takie poparło 62 senatorów, a 29 wstrzymało się od głosu.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o ratyfikacji decyzji Rady z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (2014/335/UE, Euratom) – przyjęta bez poprawek

Senat 90 głosami, przy 1 wstrzymującym się, upoważnił prezydenta do ratyfikacji decyzji Rady, o co wniosły komisje: Spraw Zagranicznych oraz Budżetu i Finansów Publicznych. Zgodę na ratyfikację wyraził także Sejm na 90. posiedzeniu, 9 kwietnia 2015 r. Prezydent będzie mógł teraz ratyfikować decyzję.

Decyzja Rady będzie regulować pobór dochodów budżetu UE w latach 2014–20. Wprowadzono w niej kilka nowych rozwiązań, m.in. dostosowano metodologię obliczania zasobu związanego z dochodem narodowym brutto do systemu rachunków narodowych. Utrzymano dotychczasowe kategorie wpłat do budżetu UE, a także metodologię kalkulacji rabatu brytyjskiego. Nadal będzie on korygowany o tzw. pozarolne wydatki alokowane w państwach członkowskich, które przystąpiły do UE po 30 kwietnia 2004 r. Pozostały również tzw. rabaty na finansowanie rabatu brytyjskiego, przyznane Niemcom, Austrii, Szwecji i Niderlandom. Państwa te nadal będą płacić jedynie 25% obowiązującej je stawki na finansowanie korekty brytyjskiej.

W porównaniu z obecnym systemem zmniejszono liczbę i wysokość rabatów z tytułu obniżki stawki VAT. Rabat nie będzie dotyczył Austrii, a wysokość jednolitej stawki VAT dla Szwecji i Niderlandów podwyższono z 0,1% do 0,15%. Jedynie w Niemczech stawka została utrzymana na obecnym poziomie 0,15%. Redukcje we wpłatach z tytułu dochodu narodowego brutto przyznano Austrii i Danii.

Nowa decyzja ogranicza również wysokość kosztów poboru, czyli wpływów z tradycyjnych zasobów własnych, które pozostają w państwie członkowskim, z 25% do 20%. Dzięki temu państwa pobierające znaczące opłaty z ceł będą wnosiły większy wkład do budżetu UE, co zredukuje składkę wpłacaną do budżetu z tytułu dochodu narodowego brutto przez wszystkie państwa.

Polska składka członkowska w Unii w latach 2014–2020 szacowana jest w wysokości ok. 33,6 mld euro, czyli ok. 4,8 mld euro rocznie.

 

Ustawa o ratyfikacji Protokołu nr 15 zmieniającego Konwencję o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonego w Strasburgu dnia 24 czerwca 2013 r. – przyjęta bez poprawek

Ratyfikowanie protokołu ma na celu wprowadzenie zmian w przepisach proceduralnych Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, tak aby usprawnić i przyspieszyć postępowania w sprawach wniesionych do trybunału. Ma to nastąpić dzięki: skróceniu czasu na wniesienie skargi indywidualnej z 6 do 4 miesięcy; wydłużeniu maksymalnego wieku sędziów z 70 do 74 lat (kandydat na sędziego powinien mieć mniej niż 65 lat); umożliwieniu przekierowania rozpatrywania najważniejszych spraw z Izby (7 sędziów) do Wielkiej Izby Trybunału (17 sędziów) bez prawa sprzeciwienia się tej decyzji przez strony postępowania; rezygnacji z wymogu rozpoznania sprawy, nawet jeżeli nie została ona należycie rozpatrzona przez sąd krajowy.

Protokół został przyjęty w maju 2013 r. przez Komitet Ministrów Rady Europy. Wejdzie on w życie po zatwierdzeniu, przyjęciu bądź ratyfikowaniu go przez wszystkie strony konwencji. Protokół został dotychczas podpisany przez 39 państw, z których 11 już go ratyfikowało.

Wniosek Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji o przyjęcie bez poprawek ustawy ratyfikacyjnej, uchwalonej przez Sejm na 90. posiedzeniu, 9 kwietnia 2015 r., poparło 86 senatorów, 1 wstrzymał się od głosu.

Teraz prezydent będzie mógł ratyfikować protokół.

 

Oświadczenia:

Po wyczerpaniu porządku 74. posiedzenia oświadczenia wygłosili lub złożyli senatorowie: Jan Maria Jackowski z grupą senatorów, Stanisław Karczewski, Kazimierz Kleina, Maciej Klima, Ryszard Knosala, Jan Filip Libicki, Robert Mamątow z grupą senatorów, Marek Martynowski, Jan Michalski, Rafał Muchacki, Jarosław Obremski, Andrzej Pająk, Andrzej Person, Marian Poślednik z grupą senatorów, Zdzisław Pupa z grupą senatorów, Marek Rocki, Czesław Ryszka, Wojciech Skurkiewicz, Krzysztof Słoń, Grzegorz Wojciechowski z grupą senatorów, Józef Zając.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

10. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 10. posiedzenie Senatu. Izba wniesie do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.